hawaii

är hemma i sverige nu igen efter en helt underbar resa, helt klart den bästa jag varit på!
9.05 på lördagen gick planet från arlanda mot new york. ungefär 9 timmar senare var vi framme på newark flygplatsen, fick stressa ganska mycket eftersom vi behövde första checka ut sen checka in bagaget igen. och det tog skitlång tid för det är ju värsta kontrollerna när man ska in i usa nu, typ fingeravtryck och grejer. sen var den andra gaten på andra sidan flygplatsen och den flygplatsen är ju inte liten om man säger så. men när vi kom dit hade dom inte ens börjat borda än så det var lugnt. efter ett tag fick vi gå på planet iallafall. sen var det "bara" ungefär 10& ½ timmes resa innan vi landade på honolulu. kan ju säga att man var lagom död vid det laget. hade vart uppe i nästan 24 timmar, man sover inte speciellt bra på flygplan! hämtade ut bagaget och tog en taxi till ett ställe där vi skulle hämta våran nyckel till hotellet. skitkrångligt och förklara, men det är inte själva hotellet som äger lägenheterna utan det är privatpersoner som hyr ut genom olika argenturer. sen åkte vi till hotellet iallafall, klockan var runt 8-9 på kvällen där då, men i våra kroppar var ju klockan 8 på morgonen. lyckades självklart gå till fel rum så det blev en liten pinsam händelse haha, men vi hittade rätt sen och fick nästan en chock när vi kom in i lägenheten, den var sjukt stor! egentligen hade vi bokat en "del" utav den, den delen med ett sovrum, kök och ett litet allrum kan man säga. men den vi hade bokat hade blivit såld eller nåt sånt, så då fick vi en lika dan +den andra delen som bara är som ett litet hotellrum med två sängar, lite utrymme och en toa typ. gigantisk var den iallafall, haha. gick och käkade på nått mexikanskt ställe som låg nära hotellet, sen gick vi hem och stupade direkt i säng.

första dagen gick vi bara ner på stranden nedanför hotellet och la oss. riktigt härligt var det att bada i det där havet, sandbotten och små vågor. palmer överallt verkligen, och inte ens mycket folk. lagom varmt och helt perfekt! emma och karin kom förbi, mammas kompis och hennes dotter som bodde på samma hotell. dom hade haft värsta oturen och fått emmas väska borttappad, med allt deras smink och hårgrejer och allting. hon lånade lite grejer av mig eftersom hon inte hade några kläder alls, fyfan. bestämde oss för att hyra bil med dom eftersom det inte var skitbilligt direkt och dom också gärna ville ut och se lite delar utav ön. även för att det helt klart var nödvändigt att ha bil där, det var som att man var i usa och inte på hawaii, trodde inte det skulle vara alls lika dant men så var det. dom närmsta dagarna tog vi bilen mest och åkte runt på ön, stannade vid otorligt fina shoppingcenter osv. tyckte verkligen det var riktigt mysigt där, och stränderna - fyfan!!! riktiga paradis stränder. helt klart var vissa finare än andra men ändå, otroliga. en dag åkte vi ut från kehei (staden där vi bodde) och kom till området wailea, typ som hawaiis motsvarighet av beverly hills. galna hus, verkligen sjukt fina, golfbanor typ överallt och verkligen ett lyxområde. när man åkt igenom wailea kom vi till en strand som hette big beach. förstår verkligen varför den hette så för den var stor, som fan! lång och bred som e18 gånger 3 typ. och vilka vågor, fyfaaaan. typ 2 meter höga säkert och galna underströmmar. badade inte då, vågade inte haha. men åkte tillbaka dit några dagar senare mycket tidigare på dagen då vågorna inte var så höga. fyfaaan vad kul det var, men lyckades så klart "fastna" i en våg och for som en vante, slog i huvudet i botten typ 3 gånger, inte så kul. men om man bara tog det lugnt och så var det hur kul som helst. resten utav veckan åkte vi runt lite mer, var uppe i lahaina där några andra av våra kompisar bodde och jävlar vilket hus dom hade hyrt. billigt och allt, men sjukt fint! världens utsikt över en vik med havssköldpaddor och surfare högt och lågt. skitcoolt vare för dom var liksom ute mitt i ingenstans och surfade på typ 3 meter höga vågor. dom bodde vid nästan den finaste stranden jag var på under hela resan. åkte nån grej där, inte surfbräda men typ mindre, skitpopulärt där och askul. man typ glider på vågorna som att man surfar fast man ligger ner, haha kan inte förklara men skitkul vare. var också uppe mer mot bergen där det var hur fint som helst verkligen, som en djungel och grönt och allting. köpte min första starbucks under den veckan också, och jag kan säga att i was hooked direkt. fyfan vad gott, drack nästan en chocolatechip frappucino varje dag! haha, yummiee. shoppade inte så mycket där eftersom det knappt fanns nått? eller jo det gjorde det, men inga affärer alls som h&m eller så. det fanns olika "malls" men där fanns det knappt några klädaffärer alls. åt också coldstone för första, och kanske sista gången, där. den godaste glassen jag ätit, ever. man fick välja en glass sort, sen fanns det typ 54389 olika tillbehör som man kunde välja. typ marsmellows, chokladbitar, mars, snickers, nötter, godis och hur mycket som helst. så tog dom glassen och allt man hade valt och typ, blandade ihop det på nått sätt. så jääävla gott, typ chokladglass med bitar av choklad och brownies +marsmellows. yummieee.

iallafall, efter en helt underbar vecka på maui packade vi ihop allting och tog flyget över till honolulu. verkligen en stor kontrast till lugna maui, honolulu var som vilken storstad som helst med galet höga skyskrapor, shoppingcenter osv. tog nån buss från flygplatsen och efter en timme ungefär var vi framme vid hotellet. himla tråkigt hotell vare, eller inte. checkade in och så, sen åkte vi upp till vårat rum. HUR litet som helst. det var en dubbelsäng inmosad i ett rum +en toalett, det var typ allt. dom hade mosat in en bäddsoffa fast än den knappt fick plats. så när man hade fällt ut den +hade resväskorna stående där inne så fanns det fan inte ens en centimeter kvar att stå på. så vi åkte ner till receptionen och mötte karin och emma som hade kommit dit några dagar tidigare. dom hade fått tillbaka sin väska iaf men dom hade också bokat ett sånt rum som oss men bytt upp sig till ett dubbelrum istället. så vi pratade med han i receptionen så fick vi också byta. åkte upp till rummet som låg på 26e våningen, galen utsikt! mycket mycket större rum, varsin dubbelsäng och helsoft hehe. gick och käkade på nått ställe sen blev det sängen direkt!

första dagen gick vi ner till stranden, som var en bit att gå, men riktigt fin var den! gick igenom ala moana center, ett 5 våningar shoppingcenter, granne med vårat hotell!! överlycklig var jag, hehe. typ dior, luis vuittons, prada och alla dom där affärerna men massoooor med andra också, forever 21 för att bara säga en. heaven typ. låg på stranden typ hela dagen sen gick vi ut och åt med några andra svenskar på kvällen. andra dagen började mamma och dom repa (körtävlingar) så jag och emma fick typ underhålla oss själva. åkte till pearl harbror med typ 10 andra pers, riktigt coolt att ha vart där faktiskt. fick först se nån film av vad som hade hänt, jag fattade ingenting då för jag kunde typ inget om andra världskriget, hehe. sen fick man åka ut till dom där båtarna som hade blivit bombade och så, allting låg kvar, hemskt men fint också. på kvällen åkte vi upp till restaurangen/baren på 36e vånningen på hotellet, fyfan vilken utsikt!! åt inte där men satt och pratade ett tag med massa andra svenskar. mamma och alla i kören repade nästan varje dag så vi var ibland på kv center där det var tävlingar och ibland i alamoana center, lite överallt helt enkelt. följde med mamma&dom till hilton där dom tränade och kan ju säga att det var riktigt lyxigt, typ som ett helt område bara hotellet. drack starbucks nästan varje dag hehe. riktigt nyttig, not, åt typ subway till lunch varje dag hehe eftersom det var precis bredvid kv center och hotellet +att jag&emma satt ju oss liksom inte på ngn restaurang själva haha. såg inte så mycket mer utav honolulu än det som låg runt hotellet och så men vi hade liksom inte tid att åka runt så mycket. åt middag med kören några kvällar, typ 130 pers! haha galet men trevligt. shoppade en del där iallafall, låg också en hel del vid poolen.

på måndagen kl 8 eller nått sånt gick vårat plan tillbaka till new york, och jag kan säga att jag verkligen INTE ville åka hem. hade precis vant mig vid tidsskillnaden på 12 timmar, inte lätt! och tanken på kyla var inte så himla trevlig. tog en timme mindre från honolulu till newyork än från newyork till honolulu? dunno why, men när vi kom dit hade vi 6 timmar på oss innan planet till sthlm gick. 6 timmar!! fyfan vad boring det var, satt iof och läste en skitbra bok under tiden men ändå segt. shoppade lite sista minuten grejer. och påvägen dit hade jag sett typ 54389 st i (L) new york tröjor men hann inte köpa någon då, så tänkte göra det på vägen hem. men självklart var vi i en annan del då och det fanns inte en enda butik just där som sålde sånna, lite irriterad jag blev!! efter 6 timmar gick iallafall planet tilll arlanda och jag sov nästan hela vägen. var så sjukt trött, så för mig kändes resan typ 3 timmar fast den var 8 &½ eller nått sånt. landade kl 8 på morgonen på arlanda, och då var klockan 8 på kvällen i min kropp. SKIT KUL, nej. har nog aldrig varit så trött i hela mitt liv. åt frukost på arlanda sen tog vi flygbussen hem till västerås. och trot eller ej så var det faktiskt ganska skönt när man kom hem till lägenheten. även fast jag inte ville tänka på att det var 5 grader ute och helt grått. frida och fanny kom förbi eftersom jag inte hade träffat dom på nästan 3 veckor. packade upp och så, lyckades faktiskt hålla mig vaken hela dagen! kan ju säga att jag somnade lagom skönt på kvällen sen. så var det skola igen och det var så jäääääääävla tråkigt och jag var så jävla trött så jag typ somnade på varenda lektion.

resan var verkligen HUR underbar som helst, helt klart den bästa jag har varit på. no doubt about it. hoppas verkligen att vi åker tillbaka, pratade om att göra det 2013 eftersom det är tävlingar där igen då. man kan ju hoppas iaf! haha kul om ni läste min bok men, vill verkligen tillbaka nu när jag sitter och tänker tillbaka. åh :(